במסעו אוספנסקי נדד להודו ולמצרים, חקר את המיסטיקה המזרחית ואת הפילוסופיה העתיקה.

חיפוש אחר המופלא – מסעו הרוחני של פ.ד. אוספנסקי

לפעמים בדרכו של אדם נדמה שהוא עומד על סף גילוי. התחושה הזו, שהנה-עוד-מעט תתגלה אמת נסתרת, משהו שמעבר למה שהעיניים רואות והאוזניים שומעות, מלווה את מחפשי האמת בכל דור ודור. עבור פ.ד. אוספנסקי, מסעו הרוחני החל כקריאה פנימית עמוקה למצוא את "המופלא". המסע הזה לא רק שינה את חייו, אלא גם פתח צוהר לאינספור מחפשים בעקבותיו, דרך הספרים שהותיר ובמיוחד דרך הספר "חיפוש אחר המופלא" שמתאר את שנות עבודתו עם המורה שלו ג.א. גורדייף.

פיטר דמיאנוביץ' אוספנסקי נולד ברוסיה של סוף המאה ה-19, בעידן שבו התרבות המערבית הוקסמה מהמיסטיקה המזרחית ומהחיפוש אחר משמעויות חדשות. כבר בגיל צעיר הוא הראה התעניינות מיוחדת בתחומים פילוסופיים ומיסטיים, ומאוחר יותר, כעיתונאי וכותב מחונן, הוא החל לחקור את העולמות האזוטריים של המיסטיקה המזרחית והמערבית. ספרו הראשון, "טרטיום אורגנום", שפורסם ב-1912, היה ניסיון חדשני לשלב בין פילוסופיה, מדע ומיסטיקה.

כמו מחפשים רבים, גם אוספנסקי החל במסע גיאוגרפי חוצה יבשות במקביל למסעו פנימי. הוא נדד להודו ולמצרים, חקר את המיסטיקה המזרחית ואת הפילוסופיה העתיקה, אך כל אלה, על אף שהעשירו את הבנתו, לא הביאו אותו לפגוש את ה"מופלא" שחיפש. בכתיבתו מתאר אוספנסקי את התחושה החמקמקה של ידיעה שהמציאות בנויה בצורה של שכבות, ושישנו רובד נוסף, נעלה יותר, שממתין להתגלות.

המפגש עם גורדייף: שער לעולם חדש

נקודת המפנה במסעו של אוספנסקי הייתה פגישתו עם גורדייף, דמות מסתורית ומרשימה שהובילה תנועה רוחנית חדשה שכונתה בשם "הדרך הרביעית". אוספנסקי פגש את גורדייף בשנת 1915, בתקופה של טלטלות עולמיות ואישיות. אוספנסקי מיד הוקסם מרעיונותיו ומנוכחותו החזקה של גורדייף, ודרך המפגשים עימו, הוא נחשף בהדרגה לתורה ייחודית שמסוגלת להוביל את האדם לטרנספורמציה פנימית אמיתית.

גורדייף טען שהאדם, כפי שהוא, חי במצב של שינה תודעתית. הוא פועל על פי דפוסים מכאניים ואינו מודע לעוצמות הפנימיות החבויות בו. הדרך הרביעית שגורדייף הציע הייתה שונה משאר הדרכים הרוחניות המסורתיות: במקום ניתוק מחיי העולם הזה ותרגול במנזר או במערה מבודדת, הדרך הרביעית ביקשה לשלב את העבודה הרוחנית בתוך חיי היומיום וכחלק בלתי נפרד מהם. מטרתה היא להעיר את האדם לתודעה גבוהה יותר ועזור לו לממש את מלוא הפוטנציאל האנושי והרוחני שלו.

"חיפוש אחר המופלא": ספר שהוא מפת דרכים רוחנית

כעיתונאי ואיש ספר, אוספנסקי איגד את הדברים שלמד מגורדייף ופרסם אותם בספרו המפורסם "חיפוש אחר המופלא". אין מדובר רק בסיפור אישי, אלא גם במדריך פילוסופי-רוחני שעוסק במערכת של רעיונות וכלים פרקטיים להשגת תודעה גבוהה. דרך תיאור החוויות שעבר עם גורדייף ותלמידיו, הוא מצליח להאיר במידה מסוימת בפני מי שיקרא בספר את הדרך אל המופלא – אותה מציאות עמוקה ומשמעותית שנמצאת מעבר לעולם הנראה.

הספר משלב לימודים על חלק גדול מרעיונותיו של גורדייף: רעיון השינה ואפשרותו של האדם להתעורר, הבנת המכניות של ההתנהגות האנושית, רמות המודעות השונות, המרכזים השונים שבאדם: המוטורי, הרגשי והשכלי, חוק השבע (חוק האוקטבות) וחוק השלושה ותרגול התבוננות עצמית ועוד. הוא מציע מבט אינטימי על העבודה הפנימית שדרשה הדרך הרביעית, תוך שהוא מזמין אותנו הקוראים להשתתף במסע הפנימי הזה, ולשאול את עצמו: האם גם אני חי בשינה? האם יש בי את האומץ לצאת למסע של חיפוש ולהתעורר?

סיפורו של אוספנסקי, על אף מרחק הזמן, מייצג את סיפורם של המחפשים הרוחניים מאז ומתמיד, הוא מתחיל מהרגע שבו האדם טועם לרגע מאפשרות אחרת, כאשר הוא חווה נצנוץ של מודעות חדשה, שלאחריו הוא נקרע בין המוכר והנוח לבין הדחף לחקור ולגלות את העולם שמעבר. המפגש עם המורה – במקרה הזה, גורדייף – מייצג שלב נוסף חשוב של מפגש עם מקור של ידע ומודעות גבוהים יותר, שיכולים להוביל אותו בהמשך הדרך.

השראה למחפשים בני זמננו

אולי המפתח להבנת החיפוש הרוחני טמון בהבנה שאין מדובר במסע בעל התחלה וסיום ברורים. כמו שאוספנסקי עצמו כתב, המסע אל המופלא הוא כמעט אינסופי. כל שלב של גילוי פותח דלתות חדשות, וכל תשובה מולידה שאלות נוספות. מה שהופך את המסע הזה למופלא באמת הוא ההליכה בדרך – הכמיהה, ההתמסרות, והנכונות לעבור טרנספורמציה עמוקה.

המסר שלפיו כל אדם יכול – ואף צריך – להעיר את תודעתו מתוך השינה המכאנית, הוא מסר הנוגע לכל מי שמרגישים שהחיים כפי שהם אינם מספקים, שחייב להיות משהו נוסף, מופלא, שממתין להתגלות. המסע הזה דורש אומץ, משמעת פנימית, והבנה עמוקה שהמופלא לא תמיד מתגלה ברגעים גדולים, אלא דווקא במפגשים הקטנים של היומיום.

ואין זה משנה באיזה שלב אתם נמצאים, אם בהתעוררות הראשונית, או כבר בשלב מתקדם לאורך המסע, מה שחשוב הוא מידת האותנטיות של החיפוש ומידת הרצינות שלו, כי כדברי המשפט העתיק: "בקשו ויינתן לכם", מי שמחפש באמת בסוף מוצא את מבוקשו, כי המופלא נמצא שם, ומחכה שנהיה מוכנים כדי להתגלות, אך למעשה הוא כבר כאן, בעמקי נפשנו. כל שנדרש הוא לעשות את הצעד הראשון לעברו.

ללוח הפעילויות של בית הספר הבינלאומי למודעות עצמית הפועל על פי רעיונות הדרך הרביעית

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *