מי אנחנו

חדקרן בית השראה הוקמה במקור כחדקרן הוצאה לאור בשנת 2011 על ידי טליה חלמיש ואסף פרסיה, במטרה להוות מנוע תרבותי המציע לקורא תכנים איכותיים בנושאי אמנות, חינוך ומודעות עצמית. אנו מוציאים לאור ספרים חשובים ומרכזיים בתחומים אלו, ספרים אשר נבחרים בקפידה ושמטרתם להפיק נקודות מבט חדשות ותובנות על החיים, הדברים והאנשים. בשנת 2018, מתוך רצון להתרחב ולהביא השראה במדיומים מגוונים חדקרן הפכה לבית השראה.

אנו מפרסמים ספרי אמנות וספרי אמן, קלאסיים ועכשוויים, שבכוחם לבטא בעוצמה את היכולת האנושית לרגש, להפתיע, ליצור תהודה ולחוות את העולם ואת עצמנו בתשוקה. אנו בוחרים ספרים מעוררי השראה הן מבחינת היכולת האמנותית והגרפית והן מבחינת התכנים והשימוש בשפה.

בספרי החינוך אנו מעמיקים בכלים שבאמצעותם אנו מקנים לילדים ונוער ידע ומיומנויות, אך לא רק, שכן התהליך החינוכי מתבטא במרחבים שאנו מצליחים ליצור בילד, בשאלות, בסקרנות וכן ביכולת שלנו לגרות את הילד, עם התבגרותו, לבנות את חייו בעצמו, על פי ערכיו שלו. כמו כן אנו מפרסמים ספרים בנושא פיתוח הפוטנציאלים האנושיים הטבועים בנו, תהליך הנמשך בכל גיל, כשהוא מותאם לכל שלב ושלב בחיים.

אנו מפרסמים ספרי מודעות עצמית ממסורות ותרבויות שונות, שבכוחם להטיל אור על החידה של העצמי, כשאנו מעמיקים בתהליכים המתרחשים בתוכנו ומחוצה לנו, וביכולת שלנו להתבונן, להעמיק ולהבין אותם. הבנה אשר יכולה לעזור לנו להביא את היכולות שלנו לידי ביטוי בחיינו המקצועיים והאישיים ואף להביא אותנו אל עבר השלמות של עצמנו, אותו מצב שבתורות המזרח מכונה ‘נירוואנה’.

מי אנחנו

אסף פרסיה הוא איש חינוך, בעל תואר ראשון בחינוך וניהול. בין השאר הקים וניהל את פרויקט "נערי האור" לנוער בסיכון בירושלים ולאחר מכן באשקלון, למד במשך שנה באיטליה את שיטת "החינוך לאלף השלישי" ו- Counseling (ייעוץ). “מאז ומתמיד הוקסמתי מהכוח של המילה הכתובה, מהיכולת שלנו כבני אדם להעביר כל כך הרבה תוכן דרך מערכת של סמלים, להעביר את הרגשות והמחשבות שלנו גם ממרחק של אלפי שנים. גם במסע ההתפתחות שלי הספרים היוו תחנות דרך חשובות, בני לוויה חשובים".

בוגרת בהצטיינות של המחלקה לאדריכלות בבצלאל, ירושלים. טליה המשיכה ללימודים גבוהים באמנות ב-Goldsmiths College, לונדון ו-Central St Martins College of Design, לונדון. היא קיבלה מלגות ופרסים שונים, ביניהם מלגת מחקר במבע אמנותי מ-Chisenhale , לונדון ומלגה בציור ורישום מטעם Royal Drawing School, לונדון. ״בעשייתי אני חוקרת את המשמעויות הנסתרות המקודדות בכתבים וביצירות אמנות מן התקופות השונות, ומייצרת דימויים ויזואליים ומנטאליים, היכולים להביאנו אל מקום אינטימי יותר בתוכנו ואל עבר האפשרות לחיי מכלול עשירים יותר״.

קטעי וידאו לערוץ היוטיוב

למה חדקרן

חד הקרן הוא יצור מיתי הקיים בתודעה האנושית החל מהזמן העתיק ואף על פי שלא קיימת הוכחה לקיומו הפיזי, הוא היווה מאז ומתמיד סמל לטוהר, אלוהות, ענווה וחמלה. חד הקרן מוזכר במסורות רבות והתגלה בממצאים ארכאולוגיים במסופוטמיה, מצרים, אירופה, האי הבריטי, אפריקה ואסיה.

חד הקרן בתחילת דרכו מסמל את החיה הפראית הזקוקה לאילוף. לאחר מכן הוא הטבע הפראי שעבר תהליך של טיהור. בקרנו האחת הוא מאחד את הניגודים, החייתי והרוחני, ומבטא את היסוד האחדותי הקיים מעבר לכל הדברים. לפי האגדה, כשהנחש מרעיל את מי השתייה, החיות מחכות לחד-קרן שיבוא ויטהר את הרעלים, פירוש הדבר שמי שקשור לגרעין הפנימי שלו יכול לנטרל מעצמו ומאחרים את הרעל של הרגשות השליליים.

לאונרדו דה וינצ’י כתב באחת ממחברותיו: “חד הקרן, על אף היותו חסר רסן וחסר שליטה עצמית, אהבתו לבתולות טהורות מביאה אותו לשכוח את אכזריותו ואת טבעו הפראי. ובהטילו הצידה את פחדיו, מתקרב הוא אל מקום יושבה של עלמה ונרדם בחיקה, וכך הציידים תופסים אותו…”

במסורת הסינית חד הקרן (קי-לין) נחשב לאחד מארבעת בעלי החיים המקודשים והופעתו מבשרת על שלטון של קיסר צדיק.

במסורת ההינדית מתואר אדם בשם רישירינגה, שנולד לאביו קסיאפה לאחר שהחליט לחיות חיים של עוני ומדיטציה ביערות. רישירינגה נולד עם קרן שיוצאת ממצחו, רעיון מעניין לכשעצמו אשר מסמל את התפתחות תפקודי החשיבה והרגש הגבוהים יותר באדם. אם נתבונן באזור שממנו יוצאת הקרן, מרכז המצח בין העיניים ומקום מושבה של העין השלישית הרוחנית, נמצא שם חלק ייחודי מאוד במוח: האונה הקדם מצחית (prefrontal lobe). אזור זה הוא שאחראי על התפקודים הגבוהים יותר באדם, תפקודים כגון חשיבה, קבלת החלטות, תכנון, מענה על הגירויים החיצוניים מתוך הבנה ואולי התפקוד החשוב מכל – שליטה רגשית. כך, בעזרת קרנו, חד הקרן מגלם את הדיוק החד של התודעה הגבוהה, שכוחה ממקד ומכוון, מבין ומרפא.

אם נמשיך את תנועת האלכסון שיוצרת הקרן פנימה, אל תוך המוח, נראה שהיא חוצה את כל “שלושת המוחות של האדם”, (המוח הזוחלי, המוח הלימבי והקורטקס), כפי שתיארם בשנת 1952 חוקר המוח פול מקלין, ומחברת ביניהם, כך המוחות השונים נבנו בהדרגה אחד מעל לשני, כשכל מוח חדש משכלל ומעדן את התפקודים של קודמו.

האגדה על החד קרן

היו היה פעם מלך נכבד שמשל על ממלכה נרחבת. הוא היה שליט ידוע ורחב לב. בממלכתו שכנו השלום והצדק ויחסי רעות עם המדינות סביב. יום אחד אמר אותו אדון אל שר רכבו “הכן את כרכרתי, רתום את סוסי ואצא לפגוש את אנשי ממלכתי”. שר רכבו עשה כעצתו והכין את הכרכרה. כך ביקר האדון את האנשים הרבים והשונים שחיו בממלכתו. בכל מדינה בה ביקר, הוא הגיע אל כיכר העיר ובירך את בני המקום. שמו הלך לפניו, ותושבי המקום אמרו: “הנה בא לבקרנו המלך הרם והנישא. הרי לנו מלך רחב לב!”

שר רכבו, שהתעייף כבר מן המסע הארוך החל לחשוב: “אילו היה זה באמת מלך רם ונישא, הוא היה יושב על כס מלכותו ולא היה יוצא אל השווקים על מנת לפגוש את אנשי ממלכתו. המשא המפרך הזה קשה מנשוא!” יום אחד, בעוד המלך יושב בכיכר העיר, פוגש בבני המקום ומברך אותם, נהג הרכב בכרכרה והובילה אל פאתי העיר. שם שתה ובכה על מר גורלו עד שהפך לשיכור לגמרי. בינתיים, סיים המלך את ברכותיו בכיכר העיר וקרא לשר רכבו לחזור עם כרכרתו. שר רכבו לא שמע את הקריאה, שכן נרדם מרוב שיכרות בתוך הכרכרה. הסוס, לעומת זאת, שמע את קריאת האדון, ודהר לעברו של המלך דרך סמטאות העיר.

ראה האדון את הסוס דוהר לקראתו, כשהוא מושך אחריו את הכרכרה ובתוכה הרכב הישן ומיד הבין את שהתרחש. הוא הורה: “העירו את שר רכבי!” כאשר העירו אותו אמר לו המלך: “עונשך יהיה שתפסיק להיות שר רכב ומהיום תנקה את אורוות הסוסים למשך כל שארית חייך. כעת אני דורש שר רכבים חדש, לכו והביאו אליי את שר האורוות שלי, שהיה נאמן לי מאז ומתמיד”, ציווה המלך.

הביאו אליו את שר האורוות שלו ובאותו יום מינה אותו המלך לשר רכבו החדש, במילים אלה: “כיוון שהיית נאמן לי במשך שנים רבות, ותמיד עשית כבקשתי והיית אדם חכם, עניו ומלא חמלה, החלטתי לגמול לך על נאמנותך, מהיום תהיה תמיד לצידי במקום הראוי לך”. אחר כך פנה אל הסוס, נשק למצחו ואמר “ואתה, סוסי, שהיום היית קשוב ושמעת את קולי, מעתה ואילך תצמח ממצחך קרן מופלאה דרכה תוכל לשמוע את קולי ואת בירכתי תמיד”. כך הפך הסוס לחד קרן. חד הקרן המשיך ודהר במרחבים ובממלכות השונות, נושא את כרכרת האדון כשהוא מאזין כל העת לקריאתו.