האדם הוא פסיפס והטארוט הם המפתח להבנתו

מאז ומעולם ניסה האדם להבין את עצמו ולהכניס מעט סדר והיגיון בנפש המעורפלת. האדם הוא מעין פסיפס ייחודי הבנוי בהתאם לתבנית מסוימת. אחת העתיקות ביותר שנמצאה בחפירות ברחבי העולם היא קלפי הטארוט. אליזבט הייך מציעה דרך קריאה חדשה ומשמעות חדשה לקלפי הטארוט כנתיב של התפתחות עצמית.

האדם דומה לפסיפס.

הפסיפס מכיל מספר רב של אבנים קטנות וצבעוניות, שסודרו בהתאם לתבנית מסוימת, והתוצאה היא ציור מרהיב ותואם. בדומה לכך, האדם עשוי מאיכויות, כישורים וכישרונות רבים ושונים, המאורגנים בהתאם לתבנית פנימית מסוימת והתוצאה היא תמונה תואמת – אישיות ייחודית.

ממש כמו אמן המשתמש באותן אבנים במגוון אינסופי של תבניות, והמסוגל ליצור כל מיני ציורים באינספור וריאציות, כך גם בני האדם. מאותם איכויות, כישורים וכישרונות, ובהתאם למספר אינסופי של תבניות פנימיות, נוצרים גם בני האדם באינספור גירסאות, והודות לכך ישנו מגוון אינסופי של אנשים יחודיים. התמונה שתצא תחת ידי האמן תהיה תלויה לחלוטין בתבנית שיבחר לו, כלומר, בדרך שלפיה יקבע את היחס שבין כל אבן למשניה. כך הוא יכול ליצור מבחר מגוון ביותר של תמונות לפי יעודן: עבור מי נועדה התמונה, היכן היא תיתלה, איזה רושם עליה לעשות, ואיזה מין אדם עליה לרצות. הוא יכול להשתמש באותן האבנים ליצירת תמונות דתיות שנועדו לעורר רגשות של מסירות, לשימוש בבתי תפילה ובמקומות קדושים אחרים, או שהוא יכול לעצב תמונות סימליות־אלגוריות עבור מוסדות אקדמאיים כגון בתי ספר, אוניברסיטאות, או ספריות. וכן, הוא יכול להפיק תמונות עליזות והומוריסטיות עבור מקומות בידור כגון אולמות תיאטרון או נשפים. או שהוא יכול אפילו ליצור תמונות גסות לבתי השעשועים של העולם הירוד ושל אנשים שרוחניותם נחותה.

וכל זה עם אותן אבנים צבעוניות!

הפסיפס המפורסם שנמצא בבית הכנסת העתיק בבית אלפא ובו גלגל המזלות. תמונת הפסיפס בנויה מאינספור אבנים קטנות וצבעוניות המסודרות לפי תבנית ידועה מראש | מקור: ויקימדיה

כך בדיוק קורה אצל האדם. מאותם האיכויות, הכישורים והכישרונות עולה מגוון גדול ביותר של פרטים יחודיים. ואולם, בין אם התוצאה תהיה אישיות נבערת מדעת, חסרת משמעת עצמית ונחותה, ובין אם לחילופין היא תהיה יצור טהור, נעלה ואולי גם בעל מנת משכל גבוהה מאוד, כל זה מותנה בתבנית המרכיבה את מבנה האישיות, כלומר בדרך שבה מתייחסות איכויותיו האחת אל השנייה.

מכל מקום, בעוד שהאמן יוצר מהאבנים במודע את מגוון תמונותיו, הרי שהאדם אינו מודע כלל לתבנית הפנימית שעיצבה את טבעו. במקרה של הציור, ברור לגמרי איך האבנים משתלבות זו בזו ומתייחסות זו לזו. לכן אנו רואים בבירור את מה שהציור מייצג, לאן הוא שייך, להיכן יגיע בסופו של דבר ואיזה סוג של אנשים הוא ימשוך או ידחה. משתמע מכך ש״גורל״ הציור כולו ניתן לחיזוי בקלות. לעומת זאת האדם אינו מסוגל לראות את דמותו האמיתית ואף לא לחזות מראש את גורלו. הוא אינו רואה ואינו מכיר את התבנית המונחת ביסוד אופיו. עוד פחות מכך הוא יודע שתבנית פנימית זו הינה הוא עצמו! אם היה מכיר את התבנית שהוא, אם הייתה לו הכרה עצמית, הוא היה יכול גם לראות לפניו בבהירות את כל גורלו ולהתקדם סומך ובטוח לאורך נתיב החיים. מכל מקום, האדם הממוצע אינו מכיר את עצמו ואף לא את גורלו ומגשש את דרכו בחיים, כילד בחשיכה.

ואולם, כבר בתקופה הקדומה היו, ועדיין ישנם כיום, כמה מקודשים שהכירו, ואף תיארו בציוריהם את ״האבנים הצבעוניות״ המרכיבות את דמות האדם, כלומר את היסודות הרוחניים שמהם מתפתחים הכישורים, האיכויות והכישרונות, היוצרים באדם את בסיס אופיו בהתאם לתבניתו הפנימית. ציורים אלה עשויים להפליא וניחנו בתובנה פסיכולוגית חודרת כל כך עד שהם מתארים לא רק את הגורם הרוחני הנדון, אלא, בעת ובעונה אחת, גם את סיבתו ותולדותיו. אין הם מראים לכן רק את האיכויות הבסיסיות, הכישורים והתכונות האופייניות של האדם, אלא גם את מקורם ואת התגובות שהם מעוררים בעולם כולו. בקיצור, הם מראים את מכלול גורלו של האדם.

מוצגים עתיקים וקדומים אלו, שניתן להרכיב מהם תמונה מושלמת של הסוגים השונים ביותר של בני אדם, ושתהיה עם זאת גם נגישה להכרתנו, הם קלפי הטארוט. הטארוט כוללים 78 קלפים. 56 מתוכם ידועים בשם הארקנה הקטנה ו-22 בשם הארקנה הגדולה.

קלפי האותיות א,מ,ש של הארקנה הגדולה שצייר אוסוולד וירט. אלו הם למעשה ההתחלה, האמצע והסוף של תהליך ההתפתחות הרוחני בן 22 השלבים. בספר יצירה אותיות א,מ,ש בעלות מעמד מיוחד, אלו הן 3 האִמות או היסודות שמהן נוצר העולם.

כדי להבין את הארקנה הקטנה, עלינו לזכור שכל היסודות הרוחניים המרכיבים את האישיות, נובעים ממקור ראשוני יחיד, שכל הדברים נמצאים בו עדיין במצב של אחדות. ממקור זה, מתקדמות כל ההתגלויות צעד אחר צעד אל חשיפתם המלאה. אנחנו יכולים להשוות זאת לצמיחת שתיל מהזרע דרך שלבי ההתפתחות השונים: החל בנבט, דרך פרח וכלה בהישג הגדול ביותר שלו – הפרי. המקודשים תארו את שלבי צמיחתו של האדם באמצעות 14 ציורים תואמים.

הקלף הראשון נושא את המספר אחד, שממנו נובעות כל ההתגלויות הבאות. נובעים ממנו כל המספרים עד עשר, שהינו שוב המספר אחד, לצד הסיפרה אפס – מעגל המייצג את העולם. מספרים אלה הבאים בסדר עולה, ממחישים כיצד ממשיך האדם לצמוח בכישוריו ובערכיו, מתחילת התפתחותו ועד שהוא מנתק את עצמו מההמון. בהתאם לכך, מופיעים אחרי עשרת הקלפים הממוספרים, ארבעת קלפי חצר המלוכה, בסדר עולה של חשיבות: הנער, האביר, המלכה, ולבסוף הקלף השולט בכל השאר – המלך. סדרה זו מראה את התפתחות האדם מאישיות חלושה לאישיות גוברת והולכת. ובכל זאת, הרי זה הקלף הראשון, המספר אחד, שהינו בעל הערך הגבוה ביותר, הוא מוכר במשחקי הקלפים כאס. המספר אחד, האלוף, עולה בדרגתו על היתר, בהיותו המחולל היחיד של כל ההתגלויות המופיעות לאחר מכן. כל הרמות האחרות נובעות ממנו. עשרת הקלפים הממוספרים וארבעת קלפי החצר, מצטרפים יחד ל-14 קלפים.

קלפים עתיקים מהמאה ה-15, ניתן להבחין בדמויות השונות המייצגות את חצר המלוכה. אלו הם כולם ארכיטיפים הקיימים בתוכנו.

ארבע־עשרה רמות התפתחות אלה, מגלמות עצמן דרך ארבעת היסודות המכונים על ידי המדע המודרני כ״מצבי החומר״ ובמינוח הישן הם נקראים: אש, אוויר (גז), מים (נוזל), ואדמה (מוצק). יסודות אלו מתוארים בקלפים על ידי ארבעה סמלים שונים: מוטות, חרבות, מטבעות וגביעים. ארבע־עשרה רמות ההתפתחות מיוצגות בכל אחד מסמלים אלו, ומהווים ביחד 56 קלפים. 56 קלפים אלו מהווים את הארקנה הקטנה שבחפיסת קלפי הטארוט.

קלפי הארקנה הגדולה מייצגים את העיקרון השולט באיכויותיו של האדם, המתואר על ידי 56 הקלפים. עיקרון זה הינו תודעת האדם. שכן, התשובה לשאלות כיצד ולאיזו תכלית הוא משתמש בכישוריו ובכישרונותיו, אם בדרך נכונה או שגויה, למטרה טובה או רעה, תהיה תלויה ברמת המודעות שלו. כדי להישאר באותה אנלוגיה, עלינו לזכור שהפסיפס הוא חסר חיים ומורכב מחומר מת, שחלקיו מותאמים זה לזה על ידי אמן הנמצא מחוץ לעבודתו. לעומת זאת, האדם עצמו הוא האמן המרכיב את דמותו האישית בהתאם לתבנית הפנימית, אך הוא עושה זאת מבפנים והוא זה המגלה דמותו הפנימית, את אופיו, באמצעות הווייתו הפיזית. בתחילת התפתחותו, אין הוא מודע כלל למצבו והוא בונה את דמותו באופן לא־מודע בהתאם לחוקים טבעיים. היות והוא נעדר הכרה עצמית, הוא חי במסגרת דימויו העצמי כאסיר הנתון בתא שהוא בנה בעצמו, שבמקום להיות אדון לו הוא עבדו וכתוצאה מכך גם עבד לגורלו. בעודו נתון במצבו הבלתי־מודע, מטלטל אותו הגורל כספינה ללא הגה במים סוערים. ביאושו הרב, מחפש האדם ומצפה לעזרה מבחוץ, ולא עולה כלל על דעתו, שהעזרה האמיתית, השחרור מגישוש באפילה, מכבלים אלה, נמצא בתוכו ובתוכו בלבד.

אבל, בדיוק אותן מכות גורל שהביא על עצמו בבורותו, יעוררוהו ביום מן הימים. הוא ישוב לעשתונותיו ויתחיל לצמוח במודע בתוך עצמו. הוא מבחין שהוא כאן ושהוא אפילו קיים! מכל מקום, החל מהתעוררות ראשונה זו, מהבהוב תחילי זה של מודעות עצמית, ועד להגעתו אל המטרה הסופית – לתודעה אלוהית חובקת־כל ומושלמת – מצפה לו דרך ארוכה של התפתחות. כשהוא מגיע למטרה זו, ולא קודם לכן, הוא מפסיק להיות מוטרד מהתת־מודע הפועל מתחת לחלק המודע שלו. הוא השיג חופש מושלם. הוא השיג שליטה בכל הכוחות הבונים אותו והפועלים בתוכו. יתר על כן, כל היקום נבנה מאותם כוחות יצירתיים כאדם עצמו, ומרגע שהפך אותם למודעים בתוכו ולמד לשלוט בהם, הוא מסוגל לשלוט בכוחות אלו גם באנשים אחרים וביקום כולו. במצב מודעות זה, הוא שולט בכל הכישורים, האיכויות והכישרונות שעיצבו את דמותו בעולם החומר. ובה בעת הוא גם שולט בגורלו, שכן במצב זה אין הוא עוד התבנית הבלתי־מודעת של דמותו, אלא הוא הופך להיות יוצר במודע – של ייחודיותו ושל עולמו.

קלפים אלו הם האב טיפוס לכל קלפי המשחק האחרים. עקבות קלפים אלו מצויות כבר בזמן העתיק, בחפירות בבל, מצריים, יהודה, מקסיקו, הודו וסין, לעיתים כציורי קיר, כפסלים חקוקים באבן או בלוחות חרס. בכל המקומות שנמצאו הדמיון כה רב, עד כי הוא מצביע בהכרח על מוצא משותף, אם כי מקורם לא ידוע. אולם, כל הממצאים הם בבחינת קטעים של הסדרה השלמה. חפיסה שלמה השתמרה רק באומה אחת, המוקירה את כתבי הקודש עד כדי כך שנשתמרו ללא שינוי במשך אלפי שנים, היהודים. אומה נוספת שהפיצה את תהילת הטארוט באירופה הם הצוענים, אם כי הקלפים שבידיהם מנוונים במידה רבה. ה”מפתחות” לסדרה השלמה מצויים בקבלה היהודית (קבלה פירושה ‘מסורה בעל פה’), בספר היצירה, ספר הזוהר ובספר חותם שלמה.

מימין: קלף 12 האדם התלוי שצייר אוסוולד וירט (מתוך הספר חוכמת התארות) ולצידו משמאל ציור פרסקה בבזיליקת סן פרנצ’סקו באסיזי בה הדמות מופיעה כשהיא תלויה הפוך, כנראה בהשראת הטארוט. ציור שכזה אינו אופייני לציורי כנסיות אחרים (צילום: טליה חלמיש).
מימין: ציור בהשראת קלף “המוות” המופיע על רצפת כנסייה בפירנצה (צילום: שירן יוניס) | במרכז: קלף הטארוט של Court de Gébelin משנת 1781 | משמאל: קלף המוות שצייר אוסוולד וירט (מתוך הספר חוכמת הטארוט). ניתן להבחין בדימיון הרב שבין הציורים השונים.

המקודשים הגדולים התמצאו היטב בכל הרמות השונות ובמצבי ההתפתחות של התודעה האנושית. הם הכירו את היסודות הבסיסיים של הבריאה ואת הקשרים שבין רטיטות הבריאה, של האותיות והמספרים, הפועלים כחוקים מתמטיים למימוש רעיונות הבריאה בעולם החומר. הם השתמשו ביסודות אלו וביחסים שביניהם ליצירת 22 תמונות (כמספר האותיות העבריות הקדומות) המתארות רמות מודעות אלה, החל מהיקיצה הראשונה וכלה בתודעת־כל אלוהית. זוהי הארקנה הגדולה.

לקוח מתוך הספר חוכמת התארות.

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *