אומרם מיכאל איבנהוב בהימלאיה | צילום: פרוזבטה

הצום הוא כלי להיטהרות

הצום הוא הרגל בריא מאוד, אולם אנשים רבים סובלים מתסמינים שונים כשהם צמים: כאבי גב, דפיקות לב, כאבי ראש וכו'. אך אנא, אל תסיקו מהתוצאות הראשונות והזמניות הללו שמסוכן לצום. נהפוך הוא: אלה שמרגישים לא טוב בהתחלה, הם דווקא אלה שצריכים לצום יותר מכולם. הם מרגישים לא טוב בגלל כמות גדולה של פסולת רעילה המוצאת לפתע את דרכה אל מחזור הדם שלהם, כתוצאה מהטיהור שהצום גורם. כאשר אתם מבחינים בשכבת אבק עבה על הרהיטים בביתכם, אתם יודעים שעליכם להתחיל בניקיון. אבל כאשר הדבר נוגע לגוף שלכם שזקוק לניקוי לפחות פעם בשבוע ולמיליוני העובדים בגופכם - תאי הגוף שלכם - שזקוקים למנוחה מדי פעם, עושה רושם שקשה לכם להבין זאת.

כאשר אתם אוכלים, האורגניזם שלכם מעכל את היסודות השימושיים ומרחיק את היסודות הזרים והמזיקים. אבל לא כל אורגניזם בריא דיו כדי לזהות ולהפריד בין השניים, אם בשל העובדה שהעמסתם עליו יותר מדי אוכל, ואם משום שהמזון שלכם מכיל יותר מדי יסודות מזיקים. כשזה קורה, מצטברת פסולת ברקמות של האיברים השונים, ובמיוחד במעיים.

אבל אפילו מזון טהור משאיר תמיד פסולת בגופנו, וזוהי הסיבה שבגינה כדאי לצום מדי פעם, על מנת לאפשר לאורגניזם שלנו לבצע את תהליך הטיהור הדרוש. הצום הוא שיטה שהטבע מלמד בעצמו: אני משוכנע שלכולכם הייתה הזדמנות לצפות בכך, כאשר בעל חיים חש ברע, האינסטינקטים שלו מורים לו לצום. בעל החיים החולה מתחבא במקום מסתור שקט, מחפש קצת עשב מסוג זה או אחר שיפעל כחומר משלשל וממתין כך להחלמתו.

אפילו מזון טהור משאיר תמיד פסולת בגופנו, וזוהי הסיבה שבגינה כדאי לצום מדי פעם.

כאשר אתם מבחינים בשכבת אבק עבה על הרהיטים בביתכם, אתם יודעים שעליכם להתחיל בניקיון. אבל כאשר הדבר נוגע לגוף שלכם שזקוק לניקוי לפחות פעם בשבוע ולמיליוני העובדים בגופכם (תאי הגוף שלכם) שזקוקים למנוחה מדי פעם, עושה רושם שקשה לכם להבין זאת! מחלות מסוימות מלוות בתסמינים של חום, נזלת, עיניים דומעות ופריחות בעור: אלה הם סימנים לכך שתהליך של ניקוי וטיהור גופני נמצא בעיצומו. כיוון שאינכם מסוגלים לקבל החלטה ולבצע את העבודה בעצמכם, האיברים שלכם נאלצים לקחת את היוזמה לידיהם.

הצום הוא הרגל בריא מאוד ואם התנאים מאפשרים זאת, מומלץ מאוד לצום למשך יממה, פעם אחת בשבוע. במשך יממה זאת, השתדלו להקדיש את זמנכם במיוחד לעבודה הרוחנית: התחברו לישויות של אור, בחרו במוזיקה או בקריאה מעוררות השראה, טהרו את מחשבותיכם ורגשותיכם. מי שמקבל על עצמו את משמעת הצום, יגלה תוך זמן קצר כיצד ריח הפסולת מסתלק מגופו ונעשה נעים וטוב יותר.

אל תזדעזעו ממה שאני אומר, פשוט חשבו שאני הרופא שלכם: אם אתם שמים לב שליציאות ולזיעה שלכם יש ריח חזק ולא-נעים, זה סימן שאתם חולים, בין אם ברמה הפיזית או ברמה הנפשית. אולי תגידו שהריח תלוי בסוג האוכל שאכלתם באותו יום, אבל זה לא נכון. למעשה, אתם יכולים לבדוק זאת בעצמכם: אם אתם מודאגים, כעוסים או אכולי קנאה במשך כמה ימים, תגלו שהריח משתנה. הכול מתבטא בריחות הגוף.

צום בן מספר ימים עשוי להועיל לכם, אבל גם כאן התנאים חייבים להיות מתאימים. עדיף, למשל, לצום בזמנכם הפנוי, כדי שתהיו חופשיים לקרוא, לצאת לטיולים ברגל, לעשות מדיטציה, להתפלל ולהאזין למוזיקה. בנוסף לכך, כשאנחנו צמים אנחנו מזינים את עצמנו באוויר במקום במזון, ולכן עדיף לשהות במקום שבו האוויר נקי וטהור.

אנשים רבים סובלים מתסמינים שונים כשהם צמים: כאבי גב, דפיקות לב, כאבי ראש וכו’. כיוון שזוהי שפתו המיוחדת של הטבע ואותה אין הם מבינים, הם מצהירים: “לעולם לא עוד! הצום הוא לא בשבילי!” זוהי חשיבה מוטעית. תחושת החולי ואי הנוחות הגופנית הם מסרים מהטבע, הבא להזהיר אותנו שיום אחד האיברים הללו יסבלו. לכן אם ברצונכם להכיר את נקודות התורפה שלכם, צומו במשך כמה ימים. אם אתם חשים כאב באחד מאיבריכם, דעו שזאת אזהרה: ייתכן שיום אחד תחלו במחלה שקשורה לאיבר זה, ועליכם לנקוט באמצעי זהירות מתאימים.

כל זמן שהדבר נעשה בצורה מתקבלת על הדעת, הצום אינו מסוכן ואינו יכול לגרום לכם כל נזק. העדות לכך היא העובדה שאי הנוחות מורגשת במיוחד בשני ימי הצום הראשונים ואחר כך היא נעלמת. אם מקור חוסר הנוחות היה בצום הרי שהוא היה מתעצם, בעוד שלמעשה אתם מתמלאים בהדרגה בתחושה עמוקה של שקט ושלווה. אף אחד לא מת מצום של כמה ימים מדי פעם, אך מיליונים מתו מאכילת יתר!

עם תחילת הצום, ייתכן שתחושו שלא בטוב, כיוון שהאורגניזם שלכם אינו מבין את השינוי הפתאומי הזה בשגרה. אך אנא, אל תסיקו מהתוצאות הראשונות והזמניות הללו שמסוכן לצום. נהפוך הוא: אלה שמרגישים לא טוב בהתחלה, הם דווקא אלה שצריכים לצום יותר מכולם. הם מרגישים לא טוב בגלל כמות גדולה של פסולת רעילה המוצאת לפתע את דרכה אל מחזור הדם שלהם, כתוצאה מהטיהור שהצום גורם. אנשים רבים מתרשמים רק מהתופעות החיצוניות וחושבים שהצום יחליש אותם ויגרום להם להיראות חולים. גם במקרה זה, ייתכן וזה מה שבאמת יקרה בתחילה, אבל אחרי כמה ימים מתחילים להרגיש טוב יותר, הבעיות נעלמות ואתם רעננים, קלים ונאים יותר למראה!

אם אתם רוצים לצום, יהיה עליכם לשנות את השקפתכם: אם לא תרגישו טוב, אל תיבהלו, המשיכו עד שתרגישו טוב יותר. אם תפסיקו לצום מיד עם הופעת הסימנים הראשונים של חוסר הנוחות, אתם תעשו בדיוק את אותה טעות שעושה מי שלוקח כדורים ברגע שהוא מרגיש שיש לו חום. נכון, הם משפרים את ההרגשה מיד, אבל הם לא תופסים שעל ידי סילוק החום, הם בעצם סוללים את הדרך למחלה רצינית בעתיד.

אם תפסיקו לצום מיד עם הופעת הסימנים הראשונים של חוסר הנוחות, אתם תעשו בדיוק את אותה טעות שעושה מי שלוקח כדורים ברגע שהוא מרגיש שיש לו חום.

תנו לאורגניזם שלכם להגיב באופן חופשי, בדרכו שלו. כאשר הוא חסום על ידי פסולת, הוא מנסה להיפטר מהזיהום על ידי יצירת חום, כדי להמיס את החסימה ולכן החום עולה. עליכם להשלים עם העלייה בחום: היא פשוט מראה שגופכם מנקה את עצמו. למעשה, אתם יכולים לעזור לעבודה זו בעזרת שתייה מרובה של מים חמים ורתוחים. שתו כמה כוסות מים חמים בזו אחר זו ואז ירד חום גופכם תוך זמן קצר: המים החמים מרחיבים את הצינורות בגוף וכך מאפשרים זרימה חופשית יותר של הדם, ועל ידי כך מזורזת הובלת הפסולת וזיהומי הגוף אל איברי ההפרשה ונקבוביות העור החוצה.

שתיית מים חמים בשעת הצום היא הרגל מצוין | תמונה: Rene Pollock באתר unsplash

שתיית מים חמים בשעת הצום היא הרגל מצוין. הרתיחו את המים למשך כמה דקות ותנו לסידן לשקוע לפני שאתם שותים אותם. כל מי שרחץ אי פעם כלים מכוסים שומן, יודע שהמים הקרים חסרי כל תועלת: חייבים מים חמים, כדי להמיס את השומן. כמו כן, מים קרים בתוך גופנו משאירים הרבה יסודות וחומרים במקומם, בעוד שמים חמים ממיסים זיהומים ומפרישים אותם החוצה דרך הכליות, העור וכו’, ומותירים אתכם מטוהרים וחיוניים יותר. למעשה, רעיון טוב לשתות מים חמים כל בוקר על קיבה ריקה. מים חמים מנקים את צינורות הגוף ובכך מהווים תרופה מצוינת לטרשת העורקים ולשיגרון.

בהתחלה, אף אחד לא אוהב לשתות מים חמים, אבל אט אט מתחילים להרגיש כמה זה מועיל ואז הדבר הופך להנאה אמיתית. מים חמים הם התרופה הטבעית ביותר והכי פחות מזיקה שקיימת, אבל אף אחד לא מתייחס אליה ברצינות, אולי מפני שזאת תרופה כה פשוטה וזולה. אחד האחים שלנו באחווה הלבנה בבולגריה ריפא את עצמו פעם בעזרת מים חמים, אחרי שהרופא שלו לא הצליח לרפא אותו בתרופות אחרות. כשחזר אל הרופא שלו וסיפר לו כיצד ריפא את עצמו, הרופא שלו ענה: “כן, אני יודע שמים חמים מסוגלים לחולל ניסים במקרים רבים, אבל ודאי תסכים איתי שאין באפשרותי לבקש כסף מהמטופלים שלי עבור ביקור, אם התרופה היחידה שאני רושם להם היא מים חמים!”

כמובן שבמהלך הצום, הגוף הפיזי מרגיש מקופח, אבל הגוף האתרי מפצה על כל מה שחסר באמצעות תרומת יסודות אחרים, טהורים ומעודנים יותר. תפקידו של הגוף האתרי הוא לטפל בגוף הגשמי ולדאוג שהוא יקבל אנרגיה כל הזמן. לכן הצום מעורר את הגוף האתרי לפעילות מחודשת, פעילות שמתרחשת ברמה אחרת, כדי שבינתיים יוכל הגוף הפיזי לנוח.

כמובן שבמהלך הצום, הגוף הפיזי מרגיש מקופח, אבל הגוף האתרי מפצה על כל מה שחסר באמצעות תרומת יסודות אחרים, טהורים ומעודנים יותר.

כמובן שאם אתם צמים יותר מדי, הגוף האתרי נאלץ לעבוד יותר מדי בשעה שהגוף הפיזי אינו עושה דבר, וגם זה לא טוב. הגוף הגשמי והגוף האתרי הם שותפים, ואם רק אחד מהם עובד, מופר האיזון ביניהם. חייבת להיות חלוקת עבודה הוגנת בין השניים.

לסיום, ברצוני להגיד כמה מילים על הדרך לסיים צום שנמשך כמה ימים: חשוב מאוד שתבינו שאפשר למות, אם חוזרים באופן פתאומי להרגלי האכילה הרגילים. ביום הראשון לשבירת הצום, מומלץ לשתות כמה ספלים של מרק זך. ביום השני אפשר לאכול קצת מרק עם צנימים, וביום השלישי אפשר להתחיל לאכול אוכל קל רגיל, אבל לא יותר מדי. אם תנהגו כך, לא תסכנו את עצמכם כלל וכלל.

לאחר צום שכזה תחושו תחושות חדשות ומעודנות, יהיו לכם התגלויות חדשות, ומעל לכול, תרגישו צעירים יותר, קלים יותר ומשוחררים מנטל כבד. תחושו כאילו המעמסה שהכבידה עליכם והשפילה את קומתכם נעלמה ואיננה, וכי הפסולת והזוהמה נשרפו כליל.

יש עוד הרבה מה ללמוד על תחומים מעניינים מאוד בענייני הצום, אבל לצערנו הבורות והפחד מונעים מהאנשים ללכת בעקבות המורים הרוחניים מן העבר וההווה, והודות לעצותיהם החכמות, לחדש, לרפא ולתקן את עצמנו בעזרת הצום.

הקטע לקוח מתוך הספר היוגה של התזונה.

הספר התקדשות

התקדשות

אליזבט הייך

יומן מדיטציה

יומן מדיטציה

יצחק נבון

    תגובות גולשים

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *