פלוטינוס – הפילוסוף והמיסטיקן

פלוטינוס, אבי האסכולה הפילוסופית הניאופלוטונית חי בשנים 270-204 לספירה והיה לאחד הפילוסופים המשפיעים ביותר לאחר אפלטון ואריסטו. במשנתו דיבר על "האחד" המושלם שממנו נובע כל דבר ביקום, ועל הנשמה השואפת ואף מסוגלת להתאחד עמו

(מתוך אתר אפוק-טיימס)

פלוטינוס, אבי האסכולה הפילוסופית הניאופלוטונית חי בשנים 270-204 לספירה והיה לאחד הפילוסופים המשפיעים ביותר לאחר אפלטון ואריסטו. במשנתו דיבר על “האחד” המושלם שממנו נובע כל דבר ביקום, ועל הנשמה השואפת ואף מסוגלת להתאחד עמו.

פלוטינוס נולד במצרים, וניכר שגדל והתחנך כבן התרבות היוונית. משהחל להתעניין בפילוסופיה, בגיל 28 בערך, הוא עבר לאלכסנדריה והאזין להרצאותיהם של מגוון מורים חשובים, אך עדיין לא מצא את דרכו. הוא היה שרוי בתסכול עמוק כאשר חבר לקח אותו למלומד אמוניוס סקאס. מיד כששמע פלוטינוס את דברי המלומד הוא הרגיש “זה האדם שחיפשתי”, ונשאר כתלמידו במשך 11 שנה.

בתקופת לימודיו אצל אמוניוס גברה סקרנותו של פלוטינוס לגבי פילוסופיות מזרחיות כדוגמת הפרסית וההודית. כדי להיחשף לתורות האלו יותר הוא החליט להצטרף למבצע צבאי רומי נגד הפרסים, במטרה להגיע מזרחה.

כשגילו כמעט 40 יצא עם משלחת מטעם הקיסר הרומי גורדיאנוס השלישי, אך כבר במסופוטמיה המסע הפך לאסון כשגורדיאנוס נרצח על ידי חייליו. פלוטינוס הצליח להימלט תוך שהוא מתמודד עם קשיים רבים, ועשה את דרכו לאנטיוכיה ומשם לרומא, שבה השתקע עד ערוב ימיו.

פלוטינוס הירבה ללמד, והקדיש לכך את מרבית זמנו ומרצו עד שנת 268 בערך. בשנים המאוחרות של חייו הוא העלה את הרצאותיו על הכתב בעזרת תלמידו פורפיריוס (Porphyry). הביוגרפיה שכתב פורפוריוס על מורהו, שהתפרסמה כהקדמה לכתביו של פלוטינוס, “האנאדות”, היא המקור החשוב ביותר אודות חייו של פלוטינוס.

לקריאת המאמר המלא

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *